Jak używać internetu po WIFI

10-04-2019
Dlaczego prędkość internetu po WIFI jest wolniejsza od deklarowanej prędkości w umowie. Jaka jest tego przyczyna, czy winny jest Operator czy my sami, a dokładniej posiadany przez nas sprzęt?
Odpowiedzi nie udzielimy w jednym zdaniu, składa się na to kilka przyczyn:

1. Posiadana karta sieciowa WIFI w naszym sprzęcie (strona odbiorczo-nadawcza)

Karty sieciowe WIFI montowane w laptopach, tabletach, smartfonach itp. są różnych klas.
Starszy sprzęt posiadał wbudowane karty pracujące w trybie b/g i synchronizujące się przy pełnym zasięgu na 54Mb/s, co w praktyce przekłada się na około 25-28Mb/s realnego transferu.
Nowszy sprzęt pracuje w modulacjach b/g/n czy ac, jednak dzieli się na różne warianty cenowe tzw. budżetowy, posiada karty synchronizujące się na 72,2Mb/s co przy sprzyjających warunkach pozwala uzyskać do 40Mb/s realnego przesyłu danych. Następne w kolejności są karty montowane w średniej klasy sprzęcie, najczęściej pozwalają na synchronizację 144-150Mb/s w paśmie 2,4GHz i 5GHz, czyli realna uzyskana prędkość to około 70-80Mb/s oraz 300Mb/s w paśmie tylko 5GHz czyli realny transfer będzie wynosił około 160-180Mb/s.
Zamawiając odpowiedni pakiet internetu u Operatora, zapoznajmy się najpierw z możliwościami własnego sprzętu, żeby móc korzystać i opłacać taki pakiet, z którym nasz sprzęt sobie w pełni poradzi.

2. Posiadany router LAN/WIFI (strona nadawczo-odbiorcza)

Operator do odpowiednich pakietów internetowych wydaje odpowiedni sprzęt własny/dedykowany. Więc zamawiając odpowiedni pakiet internetu możemy być pewni, że otrzymany sprzęt pozwoli w pełni obsłużyć zakupiony transfer.
Inaczej sprawa wygląda u użytkowników, którzy decydują się na samodzielny zakup własnych routerów. Większość z nich kieruje się jedynie ceną, a to niestety jest zgubna metoda! Jeśli klient zamówi u Operatora pakiet np. 150Mb/s i otrzyma modem z wyjściem LAN gigabitowym, a zakupi router z wejściem WAN FastEthernet to już na początku stwarza sobie ograniczenia i problemy. Taki sprzęt umożliwi korzystanie z internetu po kablu jedynie z prędkością do 70-80Mb/s a po WIFI niejednokrotnie jeszcze niżej, więc jak widać można samemu ograniczyć sobie możliwości i nie daj Boże zrzucać później winę na Operatora! Kupując swój własny router sprawdźmy, żeby porty WAN i LAN były gigabitowe, posiadały jak najlepszy transfer WIFI i były 2-zakresowe (2,4 i 5GHz). Jeśli nawet nie wykorzystamy tych funkcji obecnie, to być może za rok czy dwa. Obecnie są tendencje do zwiększania prędkości u Operatorów internetu, więc lepiej być gotowym na przyszłość niż po kilku miesiącach po namowie ze strony infolinii na podwyższenie pakietu internetu - wykładać znów okrągłą sumę na nowszy router.

3. Zasięg WIFI (pasmo radiowe)

Pasmo wykorzystywane obecnie do bezprzewodowej łączności internetowej to 2,4GHz i 5GHz. Pierwsze z nich jest podzielone jedynie na 13 kanałów, więc jest bardzo ciasno a urządzeń nadawczych bardzo dużo. Niestety z pasma 2,4GHz korzystają także inne urządzenia jak bluetooth, bezprzewodowe myszy i klawiatury, kuchenki mikrofalowe itp. Często zdarza się, że pomimo właściwego routera i niewielkiej do niego odległości, transmisja po WIFI jest kiepska a czasami nawet zrywa zasięg. Niestety większość z routerów automatycznie ustala sobie kanał pracy oraz szerokość pasma i bywa tak, że np. na kanale 1 - nadaje nasz router i jeszcze kilka od sąsiadów, wspólnie się zakłócając. Przesyłane pakiety są gubione co w rezultacie przekłada się na wolne połączenie. Kanał pracy naszego routera możemy sprawdzić samodzielnie np. instalując oprogramowanie wifi analyzer w naszym smartfonie. Pokaże nam gęstość routerów na paśmie i zasugeruje, które kanały są mniej używane. Tę wiedzę możemy wykorzystać i przestawić kanał pracy swojego routera na mniej kolizyjne. Nie polecamy także szukać routerów o wyższej mocy nadawania, bowiem rezultat może być mizerny a sami sobie stwarzamy problem podwyższonego promieniowania radiowego we własnym mieszkaniu. Jeśli jest taka możliwość to lepiej korzystać z internetu po kablu LAN lub dla komfortu użytkowania sieci WIFI w dużych mieszkaniach lub domach połączyć kablem od głównego routera np. 2 urządzenia pracujące jako access-pointy o minimalnej mocy nadawania np. tylko na jeden pokój, sypialnię itp.
Inaczej sprawa wygląda w paśmie 5GHz, jest zdecydowanie więcej kanałów pracy o większej szerokości pasma co przekłada się automatycznie na jakość przesyłu danych. Niestety sygnał przesyłany w paśmie 5GHz jest słabszy niż na 2,4GHz, wynika to niestety z praw fizyki. Jednak w praktyce można stwierdzić, że słabszy zasięg na 5GHz nie zawsze powoduje degradację przesyłu danych. Przy 5GHz łączności istnieje jeszcze jeden problem, mianowicie nie wszystkie urządzenia klienckie posiadają WIFI dwuzakresowe. Bywa tak, że dysponujemy routerem dwuzakresowym a np. nasz laptop czy smartfon wykrywa tylko jedną sieć nadającą w paśmie 2,4GHz. Jest to spowodowane oczywiście oszczędnościami producentów sprzętu elektronicznego i jako użytkownicy zakupionych już urządzeń nie mamy na to większego wpływu, wykluczając laptopy, w których w większości z nich możemy samodzielnie wymienić wolną i jednozakresową kartę WIFI na nowszą.

Operatorzy przyjmują zazwyczaj usterki i reklamacje na wolno działający internet, jeśli sprawdzenia dokonamy po kablu LAN. Rezultaty odczytane po WIFI nie są miarodajne i najczęściej nie są brane pod uwagę, nawet przy profesjonalnych pomiarach prowadzonych w statystykach UKE. Jeśli uważamy, że prędkość internetu jest daleko zaniżona od deklarowanej w umowie, przed zgłoszeniem usterki na infolinii prosimy przetestować łącze np. w serwisie speedtest.net – podłączając swój komputer bezpośrednio z dedykowanym modemo-routerem poprzez kabel LAN. Jeśli wykupiliśmy pakiet internetu np. 100Mb/s lub 150Mb/s, nasz komputer do takiego testu powinien dysponować Gigabitową (Gb) kartą sieciową, przewodową - synchronizującą się w jej właściwościach na 1Gb/s! Jeśli dysponujemy jedynie kartą FastEthernet (FE), synchronizującą się na 100Mb/s – test nie będzie miarodajny i przekłamany, ponieważ w praktyce taka karta pokaże nam realny transfer w zakresie do 70-80Mb/s. Gigabitowa karta sieciowa pokazuje realny transfer kablowy do około 700Mb/s i jeśli test przeprowadzony na takiej karcie przez dłuższy okres znacznie odbiega od pakietu, który zamówiliśmy mamy pełne prawo zgłosić usterkę lub reklamację. Opcję synchronizacji kart sieciowych w systemach Windows sprawdzamy w Panelu sterowania, opcji Centrum sieci i udostępniania a następnie Zmień ustawienia karty sieciowej. Tam znajdują się połączenia sieci kablowej lub bezprzewodowej, wystarczy tylko 2 razy kliknąć na dane połączenie i odczytać pole Szybkość. W systemach  Android najczęściej trzeba wejść w ustawienia (ikona koła zębatego), połączenia lub sieć i internet, wifi i nacisnąć nazwę sieci, z którą jesteśmy połączeni.